BANDJE BEGINNEN, LEUK! Gigs

The last one van Peter Kok

BANDJE BEGINNEN, LEUK!  Gigs
Ook dit stukje is weer bedoeld voor (door)startende band of bands die verder willen komen. Voor gevestigde bands of bands die werken met een boekingskantoor of een manager is dit niet interessant.

Optreden is wat je wilt als band. Tenminste als je niet altijd in de oefenruimte wilt blijven. Wil je dat wel, prima, maar dan hoef je dit ook niet te lezen.

Locaties
Als je gigs wilt, zal je locaties moeten gaan zoeken waar je terecht kunt.
Zeker als je een beginnende band bent en je naam niet bekend is, gaat dat tricky worden.

Het aanbod is immens en de locaties beperkt. Iets wat ook de zaaleigenaren heel goed weten. Dus temper om te beginnen je financiële verwachtingen.

Aan de andere kant is live muziek ook weer hot. Steeds meer cafés programmeren al dan niet periodiek weer live muziek.
Waarom is het dan zo moeilijk om je agenda vol te krijgen met gigs?

BANDJE BEGINNEN, LEUK!  Gigs, door Peter KokEisen
Ik lees wel eens advertenties van muzikanten die een bandje zoeken en daarbij eisen: minimaal 2 gigs per week. Moet daar altijd een beetje om lachen. Dat zijn er dan 104 per jaar. En wie gaat die regelen, jij?
Vergeet het maar.
De meeste amateur bandjes mogen heel blij zijn als ze aan 1 optreden per maand komen.

 

Een methode om gigs binnen te halen is simpelweg te kijken waar collega-bandjes spelen. Schrijf die zaken ook aan. Ik zou niet bellen, want de kans dat ze de tijd voor je nemen om naar je verhaal te luisteren is klein. Je hebt te maken met drukbezette horecamensen.
Zelf zou ik kiezen voor mailen. Een korte to-the-point mail.
Ik hoor verhalen van programmeurs/zaaleigenaren die 20 mailtjes per week binnen krijgen. Dus geen lange verhalen met links en bijlagen.

BANDJE BEGINNEN, LEUK!  Gigs, door Peter KokMails
Reken er op dat als je 100 mailtjes verstuurd, misschien 5 reacties krijgt.
1 zaak daarvan is inmiddels failliet, voor 3 ben je te duur en die ene die overblijft kan je misschien komen spelen. Een hoop werk voor één optreden dus.
Als je band een beetje kwaliteit heeft, een goeie show geeft en er publiek op je optreden is afgekomen, aarzel dan niet. Praat met de baas. Zorg dat je volgend jaar weer terug kunt komen. Dan heb je in ieder geval al weer één gig op je agenda.

Festivals
Draait de band lekker en je hebt je pr goed voor elkaar, gaat het misschien iets makkelijker worden. Bellen ze jou. En dan heb je ook een betere onderhandelingspositie om wat meer te kunnen vragen voor je optreden. Kun je op betere locaties proberen te komen. Festivals bijvoorbeeld. Maar ook daar is het lastig om er tussen te komen.

Onze band heeft geen gebrek aan gigs. We kunnen ons zelfs de luxe permitteren om selectief zijn. Maar ik heb daar in het verleden wel keihard voor gewerkt en heel veel tijd in gestoken. Ik verstuur nog wel mails, maar dan hoofdzakelijk naar locaties waar we nog nooit zijn geweest.

Boekingsbureau
Het lijkt daarom of het me heel makkelijk afgaat om een bandagenda vol te krijgen. Daardoor vragen andere bands me wel eens of ik voor hen ook optredens wil gaan regelen.
Ik heb dat inderdaad een tijdje gedaan. Ik kreeg dan een percentage van de gage. Een soort boekingsbureautje dus.
Maar ik ben er heel snel weer mee gestopt. Ik werd er gek van.

Als een bandje geen optredens heeft, is daar meestal een reden voor.
Het kan simpelweg een slechte band zijn, maar vaak is het ook de attitude van de band/bandleden. Eigen schuld dus.

BANDJE BEGINNEN, LEUK!  Gigs, door Peter KokID
Diva-gedrag, papieren niet in orde. Zo kreeg ik een keer een kopie van een ID (nodig bij gageverklaringen) die 5 jaar was verlopen. Niet op tijd komen. Te veel zuipen op kosten van de locatie. Kortom afspraken niet nakomen.
En dat is allemaal juist zo belangrijk.
Als ik de optredens voor een band moet regelen, wil ik wel iets te bieden hebben. Een goeie band die er 100% voor gaat en toezeggingen nakomt.
Daarom regel ik alleen nog maar optredens voor mijn eigen band. Ervaren muzikanten die weten wat er bij komt kijken om in een actieve band te spelen.

 

Diva
Met name diva gedrag is belachelijk voor een niet professionele band. Bedenk dat een café dat iedere week live-muziek heeft, 52 bandjes per jaar over de vloer krijgt.
Denk je dat je dan ook maar enigszins indruk op de eigenaar maakt?
Zorg dat hij een goeie avond heeft en zo min mogelijk “last” van je heeft. Hij leeft van die zaak, dus hij wil omzet.

Ziek
Heb je een zieke in de band. Kan gebeuren. Maar zorg dan voor een invaller. Of maak een deal met een bevriende band om in dat soort gevallen wederzijds waar te nemen.
Met domweg niet komen opdagen maak je een uiterst slechte indruk en zullen ze je geen 2e keer vragen.
Kom je zelf met een oplossing, dan is het een ander verhaal en kan je proberen een latere datum te regelen.

BANDJE BEGINNEN, LEUK!  Gigs, door Peter KokVolume
Let ook op je volume. Verplaats je even in de mensen achter de bar die een hele avond moeten schreeuwen om boven het geluid van de band uit te komen.

Als je een goeie band hebt en je naam bekend begint te worden, kun je je ook aansluiten bij een boekingskantoor. Maar daarvoor zal je moeten betalen. En dan moet je er ook zeker niet op rekenen dat je agenda opeens vol staat. Over boekingsbureaus en de voor en nadelen daarvan een andere keer meer.

 

Zelf doen
Eigenlijk (tenzij je behoort tot de top), kun je het beter zelf doen als je de tijd er voor hebt. Niemand zal (als het goed is) harder lopen voor je band als jijzelf.

Wordt vervolgd
In de komende stukjes zal ik iedere keer een heikel bandonderwerp onder de loep nemen. Puttende uit mijn eigen bandervaring zal ik daarmee proberen over te brengen wat er komt kijken bij het spelen in een band.
Misschien kan ik anderen er zelfs mee helpen!

Wil je meer lezen van Peter Kok in zijn verhalen, BANDJE BEGINNEN, LEUK! Klik dan hieronder op de linken.
BANDJE BEGINNEN, LEUK! Ooit, door Peter Kok
Goedbedoelde onhandigheden door Peter Kok
Verbazing in de herhaling door Peter Kok
Piemelgrap naar de Maan volgens Peter Kok
Memories en je komt nog eens ergens, door Peter Kok

BANDJE BEGINNEN, LEUK!  Gigs, door Peter Kok

Livepodium St. Louis Slim

BANDJE BEGINNEN, LEUK!  Gigs, door Peter Kok

Ga naar de website van St. Louis Slim

2 comments

Sjaak Boer
januari 8, 2018
Een zaaleigenaar wil van te voren weten wat hij in huis haalt. Presenteer je zelf. Laat zien wat je te bieden hebt. Heeft jouw band al een promovideo? Een die echt jouw kwaliteit laat zien en geen opgepoetst plaatje waarin teveel beloofd wordt? Kort, snel maar met een duidelijk verhaal, want de zaaleigenaar heeft het ook weer te druk om ergens lang naar te kijken.
Beantwoorden
Willem van Kempen
januari 10, 2018
Dit verhaal is helemaal oké het is de realiteit. Vorig jaar is de CD van mijn band (Blues Goose) uitgekomen en er zijn een aantal video's gemaakt dor publiek en organisatoren. Nu begint het een beetje te lopen qua optredens, mede door goede recensies en tevreden café/zaal eigenaren. En uiteraard er zelf veel aan gedaan, en daarmee bezig blijven.
Beantwoorden

Geef een reactie

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. Requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice explanations.

Your email address will not be published. Required fields are signed with *

*
*